معراج اندیشه

به نام خدا
تبلیغ فرهنگ و تمدن غرب و تحقیر جوانان کشور در برابر پیشرفت های مغرب زمین، از جمله ترفند های دشمن است که عمدتاً با توسل به ابزار رسانه ای، توان و امکان تحقق دارد. امام (ره) این خطر را نیز گوشزد می فرمایند که چه بسا عناصر داخلی نیز در این راستا مورد استفاده دشمن قرار گیرند. از این رو حتی به اساتید و معلمین هشدار می دهند که مبادا جوانان را که تازه از اسارات و استعمار رهیده اند تحقیر و سرزنش نمایند و خدای ناکرده از پیشرفت و استعداد خارجی ها بترسند و روحیه پیروی و تقلید را در روح و روان جوانان تزریق کنند. ترویج ولنگاری، اباحه گری، بی قیدی و انحراف عقیدتی، اخلاقی و فرهنگی از دیگر ترفند های مورد توجه دشمن برای تخدیر و خنثی کردن نیروی جوانان است که عمدتاً در شکل تبلیغ آزادی های بی قید و شرط و نامحدود امکان تحقق می یابد. ترفند شومی که خطر آن از نگاه امام از نظر اسلام و عقل محکوم بوده و چنانچه به طور قاطع جلوی آن گرفته نشود همه مسئول می باشند (صحیفه نور، جلد 1، ص 97). این هشدار قاطع امام بر این منطق و مبنا استوار است که ایشان دریافته بودند که دشمنان چنانچه بخواهند انقلاب اسلامی را متلاشی کنند، ناچارند این تلاش را از درون انقلاب سازماندهی کنند و لازم است محور تهاجمشان نیز نسل جوان باشد که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می دهند و همچنین زود نیز تاثیر می پذیرند. مشغول کردن جوانان به مسائل فرعی و بیهوده، ترویج روحیه تساهل و تسامح و جدا ساختن آن ها از کانون های مذهبی و دینی از دیگر روش هایی است که دشمن در راستای تضعیف کردن توان و انگیزه انقلابی جوانان به کار گرفته و سخت به آن امید بسته است. لذا از نظر امام راحل جوانان هم نقطه اتکای انقلاب هستند و هم در صورت خودباختگی و غربزدگی پاشنه آشیل آن می شوند.

بایگانی

سبک زندگی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری

دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸ ب.ظ

سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی است، ما اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم، دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است، بخش دیگر، بخش متنی، اصلی و اساسی است.

بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش هایی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می کنیم: علم، اختراع، صعنت، سیاست، اقتصاد، اقتدارسیاسی و نظامی، اعتبار بین المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ و ..البته پیشرفت های خوبی صورت گرفته.

 

 

اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد، که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این بخش حقیقی و اصل تمدن است، مثل مساله ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مساله ی خط، مساله زبان، مساله ی کسب کار، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با دولت، سفرهای ما، رفتارهای ما با بیگانه، این ها آن بخش های اصلی تمدن است که متن زندگی انسان است. در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست، باید آسیب شناسی کنیم و راه کار ارائه کنیم تا شاهد پیشرفت در این بخش نیز باشیم.

 

ایشان فهرستی را در قالب سوالات در تمدن شناسی بیان می دارند:

  • چرا برخی از بخش های کشورمان طلاق زیاد است؟
  • چرا در برخی از بخش های کشورمان روی آوردن جوان ها به مواد مخدر زیاد است؟
  • چرا صلحه رحم در بین ما ضعیف است؟
  • آپارتمان نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟ چه الزاماتی دارد که باید آن ها را رعایت کرد؟ چقدر آن الزامات را رعایت کنیم؟
  • الگوی تفریح سالم چیست؟
  • طراحی لباسمان چطور؟
  • مساله ی آرایش در بین مردان و زنان چطور؟ چقدر درست است؟ چقدر مفید است؟
  • چرا پشت سر یکدیگر حرف می زنیم؟
  • حقوق افراد را چقدر رعایت می کنیم؟
  • چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف گرایی رواج دارد؟ آیا مصرف گرایی افتخار است؟ مصرف گرایی یعنی این که ما هرچه گیر می آوریم، صرف اموری کنیم که جز ضروریات زندگی ما نیست.
  •  چه کنیم که حق همسر و حق فرزندانمان رعایت شود؟
  • چه کنیم که طاق و فروپاشی خانواده، آن چنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
  • چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامتش حفظ شود و عزت خانوادگی اش محفوظ بماند، هم بتواند وظایف اجتماعیش را انجام دهد، هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟ چه کنیم که زن مجبور نباشد بین این چند تا یکی را انتخاب کند؟ این ها جز مسائل اساسی ماست.
  • حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟
  • چرا در بعضی از شهر های بزرگ، خانه های مجردی و جود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
  • تجمل گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدر ش بد است؟ چقدر ش خوب است؟ چه کار کنیم که از حد خوب فراتر نرود، به حد بد نرسد؟

این ها یک فهرستی از آن چیزهایی است که متن تمدن را تشکیل می دهد. قضاوت درباره ی یک تمدن، مبتنی بر اینها ست.نمی شود یک تمدن را به صرف اینکه ماشین دارد، صنعت دارد، قضاوت کرد و تحسین کرد، در حالی که در داخل آن،این مشکلات فراوان، سراسر جامعه و زندگی مردم را فرا گرفته.اصل اینهاست، آن ها ابزاری است برای اینکه این بخش تامین شود، تا مردم احساس آسایش کنند، با امید زندگی کنند، با امنیت زندگی کنند، پیش بروند، حرکت کنند، تعالی انسانی مطلوب پیدا کنند.

 

(دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 23/07/1391)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی